
Shippingindustrien er en af de største kilder til CO2-udledning, og i takt med at verdenshandelen vokser, stiger CO2-aftrykket også. I denne artikel ser vi nærmere på CO2-udledning ved transport af containere, og hvordan shippingindustrien arbejder på at gøre søfragt mere bæredygtig!
Læs også: GRØN OMSTILLING: TITAN CONTAINERS INVESTERER I BÆREDYGTIGE KØRETØJER
CO2-UDLEDNING VED TRANSPORT AF CONTAINERE
Vi kan desværre ikke komme udenom, at transport af containere via skibsfart er én af de største kilder til CO2-udledning på verdensplan. Det skyldes, at skibe der transporterer via søfart, bruger store mængder fossile brændstoffer – især over lange afstande.
Faktisk kan et stort containerskib udlede flere tusinde ton CO2 på en enkelt rejse, hvilket betyder, at shippingindustrien samlet set står for 2 til 3 % af verdens samlede CO2-udledning. En procentdel, der forventes at stige, da global handel og transport fortsætter med at vokse.
Dog er shipping mere energieffektivt end andre transportformer som vejtransport og luftfart pr. ton-kilometer, men det ændrer ikke på, at CO2-aftrykket fra shipping er en udfordring, der kræver grøn innovation og løsninger.
Se også: CONTAINERE TIL ENERGILAGRING
HVORDAN KAN SHIPPING VÆRE BÆREDYGTIGT?
Selvom shippingindustrien CO2-aftrykket er en udfordring, er shippingindustrien i stigende grad på udkig efter måder at gøre transporten mere bæredygtig. Det gælder både for at reducere CO2-udledningen og for at imødekomme de globale klimamål.
Her har shippingindustrien implementeret flere innovative og grønne tiltag, som kan gøre shipping og transport af containere og andet under søfart mere bæredygtigt:
- Effektivisering af brændstofforbrug: Et af de mest effektive skridt mod en mere bæredygtig shippingindustri er reducering af brændstof pr. ton-kilometer. Dette opnås blandt andet ved at optimere skibenes design og hastighed.
- Brug af alternative brændstoffer: Der forskes markant i alternative brændstoffer, som løbende implementeres. Det kan være brændstoffer som LNG (flydende naturgas), biofuel eller ammoniak.
- Vindkraft og solenergi: Man er også begyndt at eksperimentere med at tilføje vindsejl på skibe for at reducere brændstofforbruget. Der er ligeledes projekter, hvor solpaneler anvendes til at støtte skibenes energibehov.
- Energibesparende teknologi: Nye og innovative teknologier som skrogbelægning, der reducere friktion, kan også hjælpe skibe med at reducere deres samlede CO2-udledning.
- CO2-fangstteknologi: Denne teknologi kan opsamle CO2, mens skibet er under drift, og sikre, at det ikke slipper ud i atmosfæren. En allerede implementeret teknologi, der er et lovende skridt mod at gøre shipping mere bæredygtigt.
Alt i alt kræver målet om bæredygtig shipping en kombination af teknologisk innovation, effektivisering og skift til grønnere brændstoffer.
Læs også: PAKNING AF PALLER: SÅDAN GØR DU
GRØN OMSTILLING AF SØFRAGT
Den grønne omstilling af søfragt handler overordnet set om at ændre de måder, varer transporteres over lange afstande. Nogle af de mest markante tiltag i denne grønne omstilling for søfragt er IMO’s (International Maritime Organization) mål, som søger at reducere CO2-udledningen fra søtransport med 50% inden 2050.
Det indebære tidligere nævnte tiltag og implemteringer:
- Alternative brændstoffer
- Skibsdesign og teknologi
- Energibesparelser på skibe
Faktisk forventes det, at den grønne omstilling og de dertilhørende teknologier og tiltag bliver et nøgleelement inden for fremtidens søfragt. Derudover vil regeringer, myndigheder og organisationer på verdensplan fortsætte med at udvikle love og afgifter til gavn for en mere bæredygtig shippingindustri – og ikke mindst miljø og klima.
CO2-afgift og dens indvirkning på transportsektoren
Et andet globalt tiltag for den grønne omstilling af søfragt er CO2-afgifter, der er en økonomisk model, der pålægger virksomheder en afgift for de mængder CO2, de udleder under transport.
Disse CO2-afgifter er et afgørende for at motivere virksomheder til reducere deres kulstofaftryk. Derudover giver CO2-afgifter virksomheder og rederier incitament for at skifte til mere bæredygtige brændstoffer, effektivisere deres drift og investere i innovative og teknologiske løsninger, der reducerer CO2-udledningen.
Selvom CO2-afgifterne kan påvirke priserne på fragt, da virksomhederne ofte viderefører afgifterne til kunderne i form af højere omkostninger, vil den langsigtede effekt være en positiv udvikling mod en grøn omstilling af shippingindustrien.
OFTE STILLEDE SPØRGSMÅL OM CO2-UDLEDNING VED TRANSPORT AF CONTAINERE
Hvor meget CO2 udleder containerskibe?
Containerskibe udleder ca. 2 til 3% af verdens samlede CO2-emissioner, og et stort containerskib kan udlede op til 1.000 ton CO2 om dagen afhængig af størrelse og brændstof.
Hvor meget CO2-udledning kommer fra transport?
Transportsektoren står for ca. 14 til15% af den globale CO2-udledning, hvor vejtransport er den største bidragsyder.
Hvilken transportform udleder mindst CO2?
Togtransport er generelt den mest CO2-effektive transportform, efterfulgt af skibstransport pr. ton-kilometer, mens flytransport er den mest CO2-intensive.
Se flere nyheder og blogindlæg

SÅDAN UDNYTTER MAN BEDST PLADSEN I SIN FLYTTECONTAINER
Skal du flytte, og overvejer du at leje en flyttecontainer, men er i tvivl om, hvordan man bedst muligt udnytter pladsen? Hvis ja, er du kommet til det rette sted! I dette blogindlæg gennemgår vi, hvor mange flyttekasser der kan være i de forskellige…

HVILKEN TYPE FRAGT SKAL DU VÆLGE: SØFRAGT ELLER LUFTFRAGT?
Når det kommer til den rette transportmetode, kan det være svært at beslutte sig mellem søfragt og luftfragt. Begge transportmetoder har nemlig hver deres fordele og ulemper, hvor faktorer som leveringstid, omkostninger og varetype spiller væsentlige…

FARLIGT GODS: SÅDAN SKAL DET TRANSPORTERES
Farligt gods er betegnelsen for en række materialer og produkter, der kan være til skade for mennesker og miljø under transport. Men hvad er de specifikke regler for korrekt transport af farligt gods? I dette blogindlæg gennemgår vi de internationale…